Recente Vacatures

Duurzame missie: wat is de toegevoegde waarde voor jouw werving?

Zoals je misschien voorbij hebt zien komen zitten, wij met Staffing Force midden in het traject om als organisatie te verduurzamen. Als detacheringsbureau merken wij dat het hebben van een duurzame missie een positieve uitwerking heeft op onze interne medewerkers en de interim-professionals die wij detacheren. Maar wat houdt een duurzame missie in en welke rol speelt dit bij het werven van kandidaten? Dat vertellen we je in dit artikel.

Waarom een duurzame missie?
Bedrijven spelen een cruciale rol in het opbouwen van een wereld die leefbaar is voor zowel de huidige als de toekomstige generaties. Om die reden is het van groot belang dat bedrijven werken aan duurzaamheid en zich daarin steeds verder ontwikkelen. Sterker nog, bedrijven die verantwoordelijkheid nemen voor de sociale en maatschappelijke impact, kunnen zichzelf op die manier onderscheiden. Dit wordt vaak duidelijk wanneer organisaties een sterk standpunt innemen, waarin je laat zien dat je een verschil wil maken. Het opstellen van een duurzame missie speelt daarbij een belangrijke rol.

Even opfrissen: de terminologie
Termen als missie, visie en purpose vliegen je tegenwoordig om de oren. Aan de hand van deze termen kunnen bedrijven richting geven aan de activiteiten die ze ondernemen. We nemen de betekenis van deze begrippen met je door:

  • Purpose: Wat is het bestaansrecht/doel van jouw bedrijf?
  • Missie: Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf aan de wereld? De missie is een concrete opdracht die voortkomt uit de purpose.
  • Visie: Wat laat zien dat de missie is geslaagd? Ook wel het gemeenschappelijke beeld van succes binnen een bedrijf.

In dit artikel richten we ons voornamelijk op de missie, omdat deze vaak concreet laat zien wat je als bedrijf doet op het gebied van duurzaamheid.

Het belang van een duurzame missie
In de huidige maatschappij zien we veel medewerkers overspannen raken, of erger, in een burn-out terecht komen. Veel bedrijven spelen hierop in door de inzet van een duurzaam personeelsbeleid. Het verbeteren van de werk/privé-balans en het positief bijdragen aan de vitaliteit van medewerkers resulteert in een minder hoog verloop van personeel, productievere werknemers en een fijnere werkcultuur.

Ook niet onbelangrijk: een duurzame missie speelt een grote rol bij het aantrekken van nieuw talent. Voor het overgrote deel van Millenials en Gen Z is het CSR-beleid medebepalend bij de keuze voor een werkgever. Toch zijn het zeker niet alleen deze generaties die veel waarde hechten aan het CSR-beleid van een organisatie. Ook 55-plussers gaan CSR steeds belangrijker vinden. Deze werknemers hebben vaak al een hele carrière achter de rug, waardoor secundaire arbeidsvoorwaarden niet meer de grootste motivatie zijn om te werken. Nee, ze zijn klaar om een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Ten slotte hebben duurzame organisaties een beter toekomstperspectief. Laten we het zo stellen: voor bedrijven die niet inspelen op de veranderingen ziet de toekomst er niet heel rooskleurig uit. Dit in tegenstelling tot bedrijven die zich wél realiseren dat verandering nodig is.

Hoe stel je een duurzame missie op?
Bij het creëren van een duurzame missie is het belangrijk om na te denken over de langetermijnvisie van jouw bedrijf. Hoe zal jouw bedrijf over enkele jaren eruit zien en wat wil je tegen die tijd hebben bereikt op het gebied van duurzaamheid? Wanneer je dit helder hebt, kun je de volgende stappen ondernemen:

  1. Vraag input aan medewerkers
    Hoe ziet jouw personeel de toekomst van het bedrijf en op welke gebieden kan het bedrijf volgens hen een positieve impact maken?
  2. Onderzoek waar je als bedrijf impact op hebt
    Kijk eens kritisch naar jouw productieketen, de leveranciers waarmee je samenwerkt en waar jullie bijvoorbeeld kantoorbenodigdheden kopen. Op welke punten kun je verbeteren en waar heb je invloed op? Stel een projectteam samen die, om te beginnen, kleine aanpassingen doorvoeren in de gehele organisatie. Hebben jullie de smaak te pakken? Kijk dan welke grotere stappen er ondernomen kunnen worden om een positieve impact te maken.
  3. Zet de duurzame missie op papier
    Maak een eerste versie en laat deze controleren door collega’s. Hierin verwerk je in de belangrijkste focuspunten om zo duurzaam bij te dragen aan een betere toekomst.
  4. Stel KPI’s op
    Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het alleen maar blijft bij een stukje tekst. Om die reden is het belangrijk om KPI’s op te stellen, zo kan je de voortgang van jouw bedrijf blijven toetsen.
  5. Deel de duurzame missie met de buitenwereld
    Jij bent future proof en dat mag gezien worden! Deel jouw duurzame missie op social media en in de nieuwsbrief. Op die manier inspireer je misschien wel andere bedrijven en laat je aan potentiële werknemers zien dat jouw bedrijf zich inzet voor een betere wereld. Mega goed voor je employer branding! 

Kortom, genoeg reden om over te stappen op een duurzame beleidsvoering en een duurzame missie op te stellen. Wil je hier direct mee aan de slag? Top! Of ben je op zoek naar een interim-professional die samen met jou kijkt op welke gebieden jouw bedrijf kan verduurzamen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we kijken graag met je naar de mogelijkheden.  

Aron Kosten
Sales Manager
 : 06-21702310
 : 020-5811000
 : aron@staffingforce.nl

 

 

 

Bronnen

GOODUP. (2015). De geheime kracht van MVO. MVO-Onderzoek. http://www.mvo-onderzoek.nl/#home

Meeder, F. (2022, 14 januari). Zo verwerk je duurzaamheid in je strategie. MKB Servicedesk. Geraadpleegd op 4 oktober 2022, van https://www.mkbservicedesk.nl/duurzaam-ondernemen/duurzaam-beleid/missie-zo-verwerk-je-duurzaamheid-in-je-strategie/

Whatsapp

Staffing Force gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.