Recente Vacatures

Welke manier van werven past bij jou?

Hoe word je zichtbaar onder potentiële werknemers? Dat is de vraag de vele opdrachtgevers stellen. Het ‘plat ‘uitzetten van vacatures werkt niet meer, omdat ze vaak overspoeld worden door de rest van het aanbod. Om je zichtbaarheid te vergroten is het opzetten van een wervingscampagne waarmee je écht opvalt aan te raden. Dat vraagt vaak om veel creativiteit en om lef. Want om op te vallen moet je anders zijn dan de rest. Dat kan natuurlijk spannend zijn. Toch brengt het vaak wel het verwachte resultaat, zoals bij de volgende bedrijven.

Snapchat
In Silicon Valley zijn veel grote techbedrijven gevestigd die allen strijden om het handjevol beschikbare developers. Om deze te bereiken, of weg te halen bij de concurrent, heeft Snapchat, middels geo-targeting, een locatieafhankelijke filter ontwikkeld. Snapchat gebruikers die zich in de omgeving van de hoofdkantoren van concurrenten bevonden, kregen een toepasselijke filter te zien.

Zo zagen Snapchat-gebruikers die zich in de buurt van het Uber-kantoor bevonden een filter te zien met de tekst ‘This Place Driving You Mad?’. Bij het kantoor van Airbnb kwam de tekst ‘Not Sleeping Well?’ in beeld. Gedurfd? Ja. Effectief? Zeker!

 

 

Ikea
Dat Ikea gave campagnes heeft weten we allemaal. Ze bedenken steeds weer iets nieuws en blijven ons verrassen. In 2011 heeft Ikea, in samenwerking met een reclamebureau, een wervingscampagne opgezet hebben.

Ze verstopten hun vacaturebeschrijvingen in elk verkocht meubelpakket. Daarmee werden hun klanten direct hun marketingkanaal. Het resultaat: 4.285 sollicitaties en 280 nieuwe medewerkers!

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Natuurlijk hoef je het niet zo extreem aan te pakken. De meeste kandidaten win je tegenwoordig niet meer voor je door de inzet van traditionele verleidingstechnieken (bijvoorbeeld het salaris). Het is juist nu belangrijk talent een goed gevoel te geven en emotie op te wekken. We geven je een aantal tips:

  • De vacaturetitel: laat purpose zien
    Met vacaturetitels als Office Manager en Vice President zul je jezelf in deze tijd niet onderscheiden van de concurrenten. Maar ook de Drakenjager en de Horecatijger kennen we allemaal wel. Belangrijk in deze tijd is dat je laat zien wat de functie inhoudt, maar vooral waarom je het doet. Een goed voorbeeld hiervan is Amerikaanse uitgeverij Houghton Mifflin Harcourt, die hun receptioniste tot Director of First Impressions benoemde. Hierin komt duidelijk naar boven welke competenties en het doel van de rol zijn.
  • Betekenisvol werk
    Kandidaten, en dan voornamelijk jong talent, worden op het gebied van werk gedreven door grotere motieven dan alleen een goed salaris. Ze willen het gevoel hebben dat ze impact maken en bijdragen aan het verbeteren van de wereld. Dit kun je doen door het inzetten van secundaire arbeidsvoorwaarden (zie ook: vorig artikel), bijvoorbeeld door medewerkers betaald verlof te geven om vrijwilligerswerk te doen.
  • Maak gebruik van slimme technologie
    Zoals de Amerikaanse webwinkel Jet.com, die ooit een VR-ervaring deelde om te laten zien hoe het is om daar te werken. Zo gaven zij een rondleiding door het kantoor en was het mogelijk deel te nemen aan een gesimuleerde meeting met de CEO.
  • Gun een blik achter de schermen
    Neem bijvoorbeeld een filmpje op waarin collega's zichzelf voorstellen of geef een online tour door het pand. Een andere manier is om werknemers binnen het bedrijf hun verhaal te laten doen. Zo organiseerde Deloitte een filmfestival waarbij werknemers een korte film opnamen waarin de dagelijkse werkzaamheden werden meegenomen.

Heb je vragen of wil je ergens over sparren? Neem dan contact met me op!

Aron Kosten
Sales Manager
 : 06-21702310
 : 020-5811000
 : aron@staffingforce.nl

 

 

Bronnen

De Rouw, S. (2021, 23 augustus). Unieke wervingscampagne nodig? 9 sterke voorbeelden | &Work. Blog | &Work. https://blog.andwork.com/recruitment-maar-dan-anders-9-unieke-wervingsstrategieen/

Moerenhout, J. (2021, 5 oktober). 8 creatieve manieren om wél het schaarse talent binnen te hengelen. Werf&. https://www.werf-en.nl/8-creatieve-manieren-om-wel-talent-binnen-te-hengelen/

Whatsapp

Staffing Force gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.